Коли дитина - авто без гальм, треба вміти їй допомагати. Поради фахівців з Тернополя

Коли дитина - авто без гальм, треба вміти їй допомагати. Поради фахівців з Тернополя
Більшість поведінкових проблем гіперактивної дитини зумовлені не її злою волею чи поганим вихованням, а біологічними особливостями її мозку.

 

- Майже всі діти - жваві, непосидючі, часто неуважні, - каже голова "Спілки батьків дітей із синдромом дефіциту уваги та гіперактивності "Дзвіночки" Наталія Міхеєва. – Але цих малюків людина, знайома з даною проблемою, відрізнить по очах.

Дітки, в яких фахівці діагностують ГРДУ, тобто гіперактивний розлад з дефіцитом уваги – як авто без гальм, тож вони здебільшого поводяться нетипово у звичних для інших ситуаціях. І їхні батьки постійно чують зауваження сторонніх.

- Це дуже складно весь час чути, їдучи в тролейбусі: "Що ви за мама? Як дитину виховуєте? Невже він чи вона не може посидіти спокійно тих 15 хвилин?" А цим дітям часто справді важко їхати у транспорті, - пояснює пані Міхеєва. – Причому не розуміють цього як пересічні громадяни, так і освітяни, навіть деякі медики.

Подібний діагноз ставлять усе частіше
Такі діти, за своєю природою, змалечку не просто активні, а надмірно. До того ж, вони надто імпульсивні – діють під впливом своїх бажань і почуттів, не встигаючи подумати про наслідки своїх вчинків і правила, прийняті у суспільстві.

- Моя шестирічна донька, наприклад, не може навіть спокійно сісти і поїсти, - описує жінка те, що спостерігає щодня. – Вона лише візьме ложку борщу до рота і вже стає з крісла, щоб чимось побавитися або її зацікавило те, що відбувається за вікном. Потім вона знову повертається до тарілки. За мить – біжить в іншу кімнату, бо про щось згадала. Дитина просто не може зосередитися на одній справі і довести її до кінця.

Також гіперактивні діти мають труднощі з тривалим зосередженням уваги на чомусь, що є для них малоцікавим, як от: шкільний урок чи виконання домашнього завдання. І причина – не у браку дисципліни чи виховання. Йдеться про один із найпоширеніших поведінкових розладів. Причому подібний діагноз останнім часом дітям ставлять частіше.

- Цей розлад має багато назв і синонімів – мінімальна мозкова дисфункція, синдром психомоторної розгальмованості, гіперкінетичний розлад та інші, - пояснює Наталія Міхеєва. – Насправді ГРДУ зумовлений незрілістю певних зон головного мозку, які відповідають за функцію контролю над поведінкою, а саме - за здатність тимчасово "пригальмовувати" свої бажання, почуття, щоб зупинитися і подумати про можливі наслідки своїх дій, узгодити їх із соціально прийнятими правилами, бажаннями та почуттями інших людей і тоді діяти адекватно до ситуації.

У дітей із ГРДУ ця гальмівна, контролююча та організаційна функція лобної ділянки кори головного мозку не розвинена відповідно до віку. Внаслідок цього, як каже наша співрозмовниця, їхня поведінка часто є проблемною. Відтак це позначається на стосунках із батьками, здатності успішно навчатися у школі, перебувати в колективі ровесників. Власне, й самі діти від цього страждають, бо відчувають свою "інакшість".

Цей розлад треба вчасно діагностувати
- Утім, дітям із ГРДУ можна допомогти! – переконує жінка. - Сучасні методи психологічної допомоги та медикаментозної терапії, грамотно застосовані у тісній співпраці з батьками та педагогами, можуть суттєво зменшити поведінкові проблеми дитини, допомогти їй повноцінно розвиватися та реалізувати себе у суспільстві.

Натомість, якщо сім’ї та дитині не надати належної допомоги, то з віком проблеми у неї можуть лише зростати і її повноцінне доросле життя та самореалізація можуть опинитися під загрозою, наголошує тернополянка.

- Найпершим і найважливішим кроком у допомозі дитині є вчасна діагностика ГРДУ, а також освіта батьків щодо причин та проявів цього розладу та ефективних способів допомоги, - каже Наталя Міхеєва.

Щонайменше у 3% дітей шкільного віку діагностують ГРДУ. Аби батьки вчасно зверталися до спеціалістів, необхідно проводити просвітницькі акції щодо цієї проблем. Потрібно сприяти якомога активнішій соціалізації малечі, яка живе із ГРДУ.

- Так, міський центр соціальних служб для сім'ї та молоді запрошував наших дітей на вистави у театр. Ми святкували і Новий рік, і свято Миколая, - розповідає вона. – Деякі діти тоді вперше потрапили у театр. Просто батьки побоювалися їх туди вести. Вони не знали, як себе діти там поведуть, як реагуватимуть оточуючі.

Врешті експеримент перевершив сподівання – у "своєму" середовищі діти, не відчуваючи пресу з боку оточення, поводилися цілком адекватно. І батьки отримали від цього не менше позитиву, ніж малеча. Варто згадати, що у "Дзвіночки" також вступають батьки, дітям яких поставили діагноз аутизм - вроджене психічне захворювання, що характеризується нездатністю хворого до взаємодії із зовнішнім світом. Такі дітки уникають спілкування. Будь-яке порушення повсякденного розпорядку й стереотипів сприймають як трагедію. Втім, і цій малечі, як пересвідчилися тернополяни, спільними зусиллями вдається допомогти. Є в організації і батьки діток, які мають порушення чи затримку у психомовному розвитку.

Емоційні реакції не відповідають віку
Якщо батьки і фахівці об'єднають зусилля, врешті дитина із ГРДУ може піти вчитися у звичайну школу. Але саме мамам і татам належить працювати на цей результат посилено.

- Особливо це стосується випадків, коли дитина відстає у мовному чи загалом розумовому розвитку, - наголошує жінка. – Якщо мама на перше місце поставить каструлі та вирішення лише побутових проблем, прогресу чекати марно. Адже йдеться про важку, просто титанічну роботу – щохвилини, щодня.

Вчасна діагностика ГРДУ дає дитині шанс успішного старту в житті, додає співрозмовниця. Аби зрозуміти, чи дійсно у вашої дитини – ГРДУ, позначте галочкою на малюнку угорі пункти, що свідчать про наявність основних симптомів цього поведінкового розладу.

- Річ у тім, що емоційні реакції у цих дітей не відповідають віку. Наприклад, якщо здорову шести-десятирічну дитину образили, то її реація буде відповідна до образи, - пояснює пані Міхеєва. – Натомість у малечі із ГРДУ такі "гальма" не спрацьовують. Вона емоційно реагує, як набагато молодші діти. Саме через це дитина не може тривалий час заспокоїтися. Це схоже на величезний вибух емоцій.

До речі, як каже Наталя Міхеєва, в даному випадку без медикаментозного впливу не обійтися. Медики зазвичай призначають трави, гомеопатичні ліки, психотропні препарати. Заспокоюючі, до речі, дітям із ГРДУ – протипоказані.

Не наголошуйте на негативі
Батькам, які мають гіперактивну дитину, Наталія Міхеєва радить не наголошувати на якійсь негативній рисі малечі, а шукати те, за що дитину можна похвалити – якийсь талант, наприклад, схильність до малювання чи іншої творчості. Насправді, попри проблеми із поведінкою, діти із ГРДУ дійсно проявляють особливі здібності до діяльності в окремих сферах, наприклад, у мистецтві.

- Бувало, мама помічала, що дитина гарно малює, - додає жінка. – Вона заохочувала малечу до творчості, постійно повторюючи: "Ти у мене такий талановитий! Ти так гарно малюєш!". Врешті це позитивно впливало й на інші сторони розвитку дитини. Квіти, як відомо, треба постійно поливати!

Відтак пані Міхеєва застерігає батьків – не піддавайтеся на вмовляння таких "фахівців", які обіцяють за 10 сеансів вирішити всі проблеми, які є у дитини. Інакше, як видурюванням грошей, на її думку, такі заяви назвати неможливо.

- Батьки мають знати – дорога до порятунку їхньої дитини - довга, але вона точно приведе до позитивного фіналу, - додає Наталя Міхеєва. – Причому особливо важливою є участь батька. Його увага також дуже важлива для дитини. Тато зазвичай жорсткіший і вимогливіший, і це теж дає позитивний ефект.
 

Відео дня
>КОМЕНТАР
Наталія ГАЄВСЬКА (37 р.), практикуючий психолог:
- Йдеться про хворобливий стан нервової системи - неповноцінність процесу гальмування і різке переважання процесу збудження. Такий симптом слід відрізняти від нормальної, властивої багатьом дітям високої рухової активності. Адже активність, та ще й надмірна, передбачає і відповідний запас енергії. У гіперактивних дітей такого запасу здебільшого немає. Навпаки, постійне збудження не дає їм змоги відпочити, їхня нервова система виснажується і потребує захисту та зміцнення.

Тобто це - не просто риса характеру, а наслідок розладів у функціонуванні центральної нервової системи. Причин багато: шкідливі впливи під час внутрішньоутробного розвитку; гіпоксія - недостатність кисню, зумовлена різними хворобами матері; травми під час пологів, отруєння алкоголем чи наркотиками, нікотином та іншими шкідливими речовинами. Причиною може бути і струс головного мозку. Надзвичайно важливими є спадкові чинники, бо часто ті ж порушення спостерігаються у когось із батьків.

Головне у співпраці з гіперактивною дитиною - постійна винагорода позитивної та бажаної поведінки, заохочення до потрібних дій. Найголовніший принцип: карати можна лише після системи заохочень і похвали за бажану поведінку.
 

Стежте за новинами Тернополя у Telegram.

Коментарі (11)
  • Anonymous

    "ДЗВІНОЧКИ!"- ви молодці! Так тримати!
  • Anonymous

    Поки що на Тернопільщині немає мережі реабілітаційних центрів для таких сімей, працює мало громадських організацій. Ще хотілося б зазначити, що цією проблемою повинні цікавитися і батьки звичайних дітей, оскільки їх діти повинні навчитися взаємодіяти з гіперактивними дітьми. Самі батьки повинні також орієнтуватися в проблемі, щоб не звинувачувати у всіх дитячих "розбірках" сім де є гіперактивна дитина. Усі мають працювати над вирішенням проблеми.

    Anonymous reply Anonymous

    Тут таки точно. Не раз в школі у конфлікті найвидніші гіперактивні. Така дитина кричить, плаче, комусь зацідила в ніс, тому перша на черзі у покаранні. І тільки потім і рідко, коли, виявляють причину такої поведінки - наприклад, "звичайна" однокласниця принизила гідність гіперактивної дитини або навіть неприпустимо висловилася на адресу її сім'ї. Тож виховання і уваги потребують всі в однаковій мірі, відповідальні всі учасники конфліктів.
  • Anonymous

    Поведінка гіперактивних дітей для оточуючих часто видається неприпустимою, люди реагують неадекватно. Проте це відбувається тому, що вони не стикалися з такою проблемою. ТМО "Дзвіночки" робить важливу справу, виносячи це питання для громадського обговорення та загального ознайомлення з проблемою. Адже загально відомо, що людина не боїться лише того, про що їй добре відомо.
  • Anonymous

    Тут все стверджується як закон, ніби вже все вивчено і відомо стосовно цих діток, працюють за відомими правилами і стандартами. Але, маючи свою гіперактивну дитину, будучи педагогом і побачивши, що моя дівчинка таки гіперактивна, я, читаючи цю статтю, дивуюся, що, наприклад, ознака гіперактивності - страшно повести дітей у театр. Моя дитина з 3-х років відвідувала ляльковий театр і вперше вистояла, хоч вийшло це випадково, в церкві 2 години, причому на некеровану поведінку "здорових" дітей реагувала поглядом широко відкритих очей. Вже тоді вона знала, була навчена, де і як себе поводити і як вона виглядає при ітериці. Наука до лісу не йде. Діти - ангелочки, але їх розум, особливо гіперактивний, всі знання, всю інформацію вбирає, як губка. З ними треба дуже багато говорити, розмовляти, аналізувати разом, питати думку, прораховувати можливі наслідки вчинків, навіть з маленькими дітками. Моя дитина почала бігати в 9 місяців, хапати все, що лежало на рівні її очей, в тому числі і каструлі з чайниками. Тоді ми розуміли, що 2-4 місяці будемо жити у режимі постійного супроводу і контролю, щоб дитя чогось на себе не вивернуло, але при цьому давали можливість дитині, у межах припустимого, відчути долонькою слово "гаряче" (перестала неконтрольовано хапати предмети на кухні, коли відчула, що таке гарячий чайник, звичайно, дорослі були поруч). При істериці іншої дитини дівчинка чула реакцію на цю поведінку інших людей, їй таке не подобалось, вона робила свої дитячі висновки. В 3 роки гіперактивність виявлялася лише в моменти сильних для такої дитини емоцій, при травмуванні, болю, у вигляді певної впертості, затятості. Наша лікар її бачила в різних ситуаціях і коли чужа людина в присутності педіатра оцінила мою 3-ирічну дитину як спокійну, доктор авторитетно відповіла: "Ні, вона не спокійна - це виховання". Моя дитина - вогонь, стихійне лихо, до вечора - бігає по стелі, вона не спиняється ні на хвилину, їла стоячи і граючись чимось, їхала у візочку у віці одного року до Центру стоячі, а з Центру - пішки (візок я волочила окремо), дівчинка не любила і не могла всидіти на руках більше двох метрів ходу, закатувала довготривалі істерики від збитого коліна чи при вигляді бородатого чоловіка, не ходила - тільки бігала, вдень ніколи не спала навіть немовлям (ми і перестали наполягати, коли зрозуміли, що це викликає бурхливу реакцію, нерви більші, ніж користь сна), при цьому моя дитина уже у віці 2-х років співала повні тексти дитячих пісень, знала і писала алфавіт, почала читати, у 3 роки розв'язувала легенькі задачки, в 4 роки - рахунок в межах сотні, до 6-и років рахувала в межах тисячі, причому вчилася цьому без напруги і спеціальних програм і занять, без спонукань і прохань, їй було цікаво, в 6-могла години 2 грати на муз. інструменті, навіть коли не дуже хотілося. Звичайно, згідна, що робила краще те, що їй цікаво, але у кого інакше? Дівчинка виявилася обдарованою не тільки у математиці, але і у кількох видах мистецтв, причому з призовими місцями на місцевих і міжнародних конкурсах. Уже в 5 років було зрозуміло, що дитина оволоділа потужним самоконтролем, а ще виявилося, що у неї - надсильна воля, вона витримує, здається, неймовірне (так складаються у неї ситуації і життя, така якась доля). Можу з упевненістю сказати, що гіперактивна дитина дійсно потребує більше уваги, ніж зазвичай готові надати дорослі дитині. Тому, що їй реально мало тої інформації, яку їй дозволено отримати у певному віці. Гіперактивна дитина потребує масу різної інформації з поясненнями речей, які не завжди готові надати дорослі дитині, вважаючи, що зарано. НЕ ЗАРАНО. Такі діти беруть, сприймають, засвоюють знання і активно ними користуються, роблять серйозні висновки. Дорослі не готові до того, що ці діти можуть і реально потребують більше, ніж їм дозволено. Цим дітям потрібне виховання, постійне, доброзичливе, але насичене, постійна робота, різноманітні знання і діяльність дають їм шанс знайти себе. І якщо таким дітям не давати всього цього, вони самі знайдуть, як себе реалізувати, самоствердитися. І, повірте, Вам це не завжди сподобається. Ці діти - лідери і вони обов'язково будуть шукати, де бути лідером... І ніякі виправдання типу "ну вона така, я не можу нічого зробити" не приймаються, бо таки все можливе, просто є власна воля і розум, є терпіння і щоденна робота. Бо банально розбещеними є і гіперактивні дітки і "звичайні", "здорові". Ми обійшлися без пігулок і тренінгових сюсюкань. Розвиток нашої дівчинки у 9 відповідав 13-и. Про те, що вона гіперактивна потім говорили інші спеціалісти, але дивувалися, як вдалося моє дитя "організувати". А ще періодично проявляється щось із галузі потужної інтуїції (чи яснобачення). можу ще потішити батьків гіперактивних діток тим, що їх чада обов'язково обдаровані у якихось видовищних, хоча не обов'язково тільки в таких, видах мистецтва, не проґавте. І не забувайте, що іноді до гіперактивних потрапляють і дітки з ацетонурією (по-простому - часто труяться свіжими, здавалось би, харчами). Ці діти мають ті ж характеристики щодо поведінки і розвитку. Тільки у них ще солі в сечі, часті отруєння, слабкий імунітет, алергічність проявляється десь з 1,5 років... але це окрема тема.

    Anonymous reply Anonymous

    Рада за Вашу дитинку. Але скоріш за все Ваша дитина є просто активною і талановитою, а не гіперактивною. А Ви як мама знайшли правильний до неї підхід. Гіперактивні діти, і це є науково доведений факт, мають проблеблему на фізичному рівні - це сповільнене дозрівання лобної кори головного мозку. А щодо виправдань. То я голова ГО, можу сказати, що наші батьки - це ті батьки, які дуже багато прижділяють уваги своїм діткам. Бо по інакшома з ними не можна. І займаються багато. Зрештом приходьте до нас на збори - кожний другий четверг місяця 18.00 Стадникової 22, Центр соціальних служб для сім'ї та молоді. Ми раді будемо почути Ваш досвід, поспілкуватись. Можливо Ви підкажете нам щось нове і корисне.

    Anonymous reply Anonymous

    Я все сказала. В тому, що моя дівчина - гіперактивна, сумніви і надії жевріли. Але таки гіперактивна. Були ситуації, коли і мою дитину не зупиняла присутність чужих людей (наприклад, істерика на пляжу, коли була заборона небезпечної забави в воді або місяць роботи, щоб переконати 3-ирічну дівчинку, що головний аргумент у доведенні істини - не кулак. Тут, між іншим, допоміг аргумент, який виявився найвагомішим для мого чада: знайдеться сильніший за тебе, стукне, роздряпає, лишиться шрам, глянь у дзеркало - ти гарна, правда?, а от із шрамом через свою нестриманість хочеш ходити? Допомогло. Ні погрози, ні вмовляння з такими дітьми не проходять. Спробуєте покарати - отримаєте рішучу відсіч, "здачу". Тому - тільки аргументована розмова на рівних). Проблема батьків в тому, що переважна більшість не педагоги, психололги за освітою, а головне - на педагогіку і психологію потрібне особливе покликання, дар, подібний до дару живописця чи композитора, це абсолютне відчуття іншої людини, не тільки дитини, абсолютне розуміння мотивації вчинків, поведінки. Ці знання не просто книжкові, не просто дані вищою освітою і тримаються в пам'яті для використання в роботі. Ці знання внутрішні, на рівні звірячої інтуїції, підкріплені досвідом і дослідженнями вчених мужів. І добре, що ця організація взялася допомогти таким батькам (саме їм), бо саме дорослим потрібна допомога, щоб вони краще могли зрозуміти своїх дітей, встановити з ними контакт, були ними почутими. Якщо із "звичайними" дітьми батьки порівняно легко справляються незалежно від освітнього і соціального рівня у їх вихованні, то з гіперактивними дійсно потрібно працювати. З гіперактивними зустрічалася часто, для себе визначила багато спілдьного у їх реакціях і поведінці (це не просто та інформація, про яку пишуть наукові джерела). Це спільне я бачила у своєї дитини і у чужих дітей, які отримували зовсім інше виховання. При цьому я досить легко з ними "справлялася", хоча щиро їх шкодувала, бо стосовно їх батьки чи педагоги припускалися грубих помилок, а мій контакт був короткочасним. Звичайно, медичною є проблема, пов'язана з лобними долями, але вони ніде не подінуться, так і будуть. А от допомогти маленьким людям з такими характеристиками стати зрозумілими для соціуму,, бути прийнятими в ньому, сприйняти його - цілком реально. Причому вважаю, що хімічні препарати потрібні в особливих випадках, які може визначити лише добрий лікар відповідного профілю. Можу тільки сказати, що ці діти дійсно мають потужну волю (часто називають це великою впертістю, але вперті всі діти, це трохи не та впертість). І щоб не зламати цю волю, необхідно її спрямувати у потрібне русло. Це не важко. Я говорила, що найчастіше ці дітки саме через особливість свою і особливо обдаровані - хто в чому. Ці малята дуже вразливі, тому це ще одна підказка, яку дала природа дорослим. Використовуючи таку можливісь, ні в якому разі не обманювати, не надавати неправдивої інформації (дитя її обов'язково використає в публічному місці і дорослі відчують себе вельми незручно, після чого виникне таки необхіднісь підкоректувати "знання" дитини, а це вже сигнал недовіряти словам дорослих), не обіцяти, якщо не плануєте виконати, бо саме ці діти дуже гостро реагують на несправедливість і дуже легко втрачають довіру.. Розмовляти на рівних, не сюсюкати, про кізочок і лисичок, якщо дитині 4-5 років, називати речі своїми іменами. Лобні долі - лобними долями, а за розвитком ці діти таки суттєво йдуть з певним випередженням (при чому у школі дійсно не виявляють особливої успішності, можуть на відмінно знати те, що подобається і ігнорувати те, що не цікаво або не подобається вчителька, хоча є такі, які вчаться дуже добре). Будете сюсюкати - вас не будуть чути. Немає сенсу такій дитині ніжно говорити: "Тарасику, не можна)))". На фрази такого плану ці діти реагують, як на, скажімо, шелест листя. І Тарасик вельми успішно буде бити лопаткою по голові Христинки кожен раз, коли її побачить. Доречнішою є формулювання заборони: "Тарасе, ось саме так лопату не використовують, краще спробуй ось так, бо...." І обов'язково логічне пояснення, чому саме так, відповіді на додаткові запитання дитини (а коментарі будуть). Абсолютно відомою є істина користі здорового гумору. Він особливо корисний цим дітям. Уже під 7-8 років можна радити таким діткам з гумором ставитися до конфліктних ситуацій, з гумором з них виходити, проробляти іноді це у невимушеній сімейній обстановці (не спеціально на тренінгу чи занятті). Ці діти бурхливо реагують на конфлікти з ровесниками, що ускладнює спілкування, взаємини. Почуття здорового гумору тут просто як бальзам. Наказовий тон не пройде ні за яких обставин. Це аксіома. Тільки діловий підхід, взаєморозуміння і домовленість. Бурхливий протест типу: "Не буду! Не піду!" - хай покричить, не варто лепетати, вмовляючи. За досвідом: не займати дитя, хай попротестує, порепетує, пообурюється. Дитина інформацію отримала, вона її бурхливо "перетравлює". Вам дуже треба від дитини саме цього (випити ліки, приміром), то потерпіть. Ви ж не гіперактивні. Хвилин через 10-15, затіявши розмову "зовсім на іншу тему", дипломатично підійдіть, наприклад, до необхідності випити таки таблетку. Як це зробите - індивідуально реакція і ситуація кожного, всі знають, що найкраще діє на конкретну дитинку.. І, між іншим, особливо вразливі, ці дітки з довірою ставляться до християнської моралі, тут релігійні знання сильно допоможуть адекватно підійти до підліткового віку.. Там, де мама з татом просто вичерпали всі аргументи чи важко пояснити несправедливу ситуацію, проти якої такі діти дуже бурхливо протестують, - допоможе потяття Божоє волі, випробування і т.д. Я не надто релігійна, не фанатка, можу зайти до храму будь-якої конфесії, але тут підтверджую, що Бог таки є, бо навіть у вихованні таких дітей вказав чіткий шлях до встановлення гармонії в їх душах. Звичайно, все це - далеко не все, це - кожен день відкриття, дипломатія, логіка (без якої ці діти не обходяться), компроміс, пошук. З кожною дитиною і кожен день.
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Тернополя за сьогодні
22:03 Історичні будівлі та карти старого міста: які бронзові мініатюри є у Тернополі photo_camera 21:03 Що тернополяни покладуть до великоднього кошика та скільки готові витратити (ОПИТУВАННЯ) photo_camera 20:01 Жінка з Тернопільщини втратила 32 000 гривень, повіривши шахраям 19:00 У Кременецькому районі в результаті займання авто загинув 36-річний чоловік Від читача 17:01 Багаторічна співпраця ОЦЗ з газетою «Вільне життя» 18:42 У Тернополі збили 17-річного мотоцикліста: хлопця госпіталізували 18:00 Відбудеться зустріч з бойовим командиром із відомого батальйону «Вовки Да Вінчі» Олександром Ябчанкою 17:15 Не стало воїна з Тернопільщини Володимира Леськіва 17:00 Магазини побутової та цифрової техніки: Все для Вашого дому та офісу (партнерський проєкт) 16:30 На вулицях міста відновлюють дорожню розмітку на пішохідних переходах photo_camera 15:30 Куди піти, що подивитися у Тернополі 25-28 квітня 14:40 На Театральному майдані працює вакциальнький автобус: від яких хвороб можна щепитися photo_camera 14:00 Суд звільнив від покарання чоловіка, який ухилився від призову, бо він добровільно пішов служити у ЗСУ 13:32 У Страсну П'ятницю в Зарваниці відбудеться Хресна дорога 13:03 З квітами, прикрасами та стрічками: скільки коштують вербові букети на ринках Тернополя photo_camera 12:15 Помер колишній головний тренер тернопільської «Ниви» 11:35 У Тернополі збільшили кількість тролейбусів та автобусів до кладовищ на Великодні свята 11:00 За забиття брата до смерті обвинувачують чоловіка з Тернопільського району 10:15 На два дні перекриють рух транспорту на Гайовій 09:50 У списку — понад 20 адрес: що відремонтують цього року в житловому фонді Тернополя
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Тернополі Ваші відгуки про послуги у Тернополі
keyboard_arrow_up