Незважаючи на те, що дорожники тимчасово “підлатали” головну мостову артерію міста, ще після першого сходження снігу у лютому, через місяць-два Центральний міст Вінниці чекає ще один ремонт. Більше того, міст підсвітять, витративши на таку “ілюмінацію” приблизно стільки ж, як на сам ремонт.
Прописали капремонт
- Три-чотири роки тому фахівців обстежували наші мости і зробили припис, що два з них Староміський та на Чорновола потребують капітального ремонту, - каже радник міського голови (у свій час перший заступник) Іван Михайлюк. - Аварійними вони не визнані.
- Якщо таке обстеження було і визнали, що потрібен капітальний ремонт - це означає, що фахівців визначили, що деградація елементів іде швидко і, щоб її зупинити, потрібен капітальний ремонт, - пояснює професор, завкафедри Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, головний спеціаліст відділу штучних споруд державного науково-дослідного інституту Петро Коваль. – І якщо не зупинити процеси, які відбуваються, ми можемо довести міст до аварійного стану, навіть якщо його ще немає. Водночас, якщо ми ліквідовуємо дефекти, які впливають на несучу здатність та довговічність, то ми гарантуємо, що наступних років 30-40 цей міст буде експлуатуватися без ремонту. Це за умови, що він буде зроблений нормально. Якщо нічого не робити, то в майбутньому на ремонт цього ж мосту може знадобитися в кілька разів більше грошей.
Немає грошей
- Кілька разів гуляв Київським мостом, тоді якраз сніг розтанув, я так скажу – це прогулянка не для нервових: те і діло доводиться дивитися під ноги, аби не потрапити у ямку, через них, до речі, непогано проглядається річка, - каже вінничанин Олексій.
Порівняно з Київським, Староміському мосту “підфартило” трохи більше. В 2008 році тут постелили новий асфальт на два мільйони гривень. Але, за словами експертів, цього замало. Адже ремонту потребують і металеві конструкції... Трохи пізніше планували взятися і за ремонт Київського мосту. Навіть оголосили, що на час ремонту міст буде перекритий, адже потребує укріплення не тільки верхнього шару, а й несучих конструкцій. Але зрештою все залишили як є.
Головна причина стандартна – відсутність коштів. Ще в тому ж 2008 році міський голова Володимир Гройсман говорив, що капітальний ремонт усіх трьох вінницьких мостів обійдеться не менше ніж у півмільярда гривень. За його словами, тоді був підготовлений і направлений лист у Кабмін про фінансову підтримку. Але позитивної відповіді так і не надійшло.
- Мости – це об’єкти державного значення, але проблема в тому, що держава не хоче виділяти гроші на їх ремонт, - каже директор департаменту комунального господарства Василь Броварник. – Думаю, з 2008 року названа сума по капітальному ремонту вінницьких мостів, збільшилася вдвічі.
Ремонт і знову ремонт
Ремонтувати той же Центральний міст як і в 2003-2004 роках, будуть силами міського бюджету і за порівняно скромну суму. Попереднє його оновлення обійшлося близько десяти мільйонів гривень.
- За час експлуатації, а це майже десять років, міст себе непогано зарекомендував, - каже Іван Михайлюк. – Роботи проводив Київський “Мостобуд”. Зараз ремонту потребує верхнє асфальтобетонне покриття. Справа в тому, і проблема всіх мостів, що у нас немає відповідної технології, яка б давала можливість на стиках “зарезервувати” технологічні розриви між залізобетонними конструкціями мосту. І на усіх мостах ці місця - це свого роду слабкі ланки, через які постійно виникають руйнування.
Будівельники називають ці стики деформаційними швами.
- Для якісного ремонту потрібен спеціальний матеріал. Ми зустрічалися з німцями, у яких такий матеріал є, і цього року застосуємо його для ліквідації швів, асфальтування територій, де є вібрації і особливі умови, – каже міський голова Володимир Гройсман.
- Деформаційні шви – це дуже складний та відповідальний елемент. Але іноземні шви, які добре себе зарекомендували – дуже дорогі, - каже Петро Коваль. - Я був у Німеччині, там такі шви “працюють” 30 років, і за цей час до них можна взагалі не заглядати. Завдяки цьому менше руйнується і асфальтобетонне покриття, бо коли руйнується шов, то біля нього руйнується і решта. На мостах потрібно робити дорогі покриття. Коштує один такий шов близько 100-200 тисяч гривень, а на мосту їх кілька, до того ж, коли робиться шов, потрібно робити і суміжні ланки.
Загалом на Центральному мосту планується ремонт правої та частини лівої сторони.
За словами директора департаменту капітального будівництва міськради Михайла Мирончука, на це передбачено близько 700 тисяч гривень. В рамках робіт зроблять верхнє полотно, тротуари, та планують вирішити проблему з деформаційними швами. Роботи почнуться не раніше травня.
Ще приблизно стільки ж потягне за собою облаштування підсвітки Центрального мосту. Її планують зробити, щоб міст гарно виглядав на фоні набережної та фонтану Рошен.
- Це буде комплексне рішення: з одного боку буде проводитися ремонт, з іншого – підсвічення, найближчим часом має бути затверджений кошторис робіт, - каже директор департаменту комунального господарства міськради Василь Броварник.
Скільки “живе” міст
Усі три вінницькі мости побудовані в середині минулого століття. І за великим рахунком, “ефективний” термін їх експлуатації давно закінчився, не рахуючи Центрального, де все-таки робився частковий капітальний ремонт.
- З точки зору життя мостів, зараз, у випадку нових переходів, - це досить великий термін: 100 років - для монолітних та 80 років - для збірно монолітних, - каже Петро Коваль. - Суттєво впливає на довговічність мосту те, з якого матеріалу він виготовлений та інтенсивність експлуатації. Якщо міст – монолітний, тобто суцільної конструкції, він служить довше. Але в Радянські часи більшість мостів будувалися зі збірного залізобетону. Ці мости, на жаль, служать гірше і реальні терміни до капітального ремонту – складають максимум 50-60 років. Але, як правило, вони потребують капітального ремонту уже через 30 років. Особливо в міських умовах, коли на них іде велике навантаження.
Негативно позначається на їх стані і посипання сіллю, чим особливо захоплюються наші комунальники.
Платний приватний міст
У 2008 році, через закриття на капітальний ремонт аварійного мосту на автотрасі Вінниця - Гнівань, біля села Селище (Тиврівський район), приватні підприємці встановили понтонний міст. Тимчасова споруда була куплена у військових за два мільйони гривень. Щоб "відбити" інвестицію, підприємці встановили плату - п’ять гривень за проїзд одного авто.
Ще три мости
Генеральним планом передбачається поява у Вінниці трьох нових мостових переходів: зі Свердлова на Старе Місто, на вулицях Максимовича та Гонти (планується побудова переходу від Максимовича до Ботанічної, а далі, через Південний Буг до Гонти) .
На побудову тільки одного мосту потрібно не менше ніж половина річного бюджету міста - близько 500 мільйонів гривень
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 18 від 1 травня 2024
Читати номер
Anonymous
Anonymous
Anonymous
Anonymous